Percepcije: Cvijet je najljepši kad je neubran: Iz muškog ugla sa Miljenkom Jergovićem

U Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske, 22. marta, započeo je serijal autorskih vođenja kroz izložbu simboličnog naziva „Percepcije: Cvijet je najljepši kad je neubran“. Ova izložba preispituje zastupljenost i vidljivost žena na savremenoj umjetničkoj sceni i društvu, u odnosu na muškarce. Izložba nam govori i o mogućnostima oslobađanja od stereotipa koji vladaju u našem društvu unazad godinama. Serijal nosi naziv „Iz muškog ugla sa…“. Iz muškog ugla o ovoj izložbi govorio je pisac Miljenko Jergović.

Foto: Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske

Miljenko Jergović jedan je od najčitanijih pisaca na našim prostorima. Rođen je u Sarajevu, danas živi u Zagrebu. Objavljeno je oko trideset njegovih knjiga. Jergović piše romane, kratke priče, poeziju i eseje. Kroz svoje kolumne komentariše političke, kulturne, te društvene događaje kako u našoj regiji tako i šire. U svojim esejističkim tekstovima bavi se društvenim prilikama zemalja bivše Jugoslavije, upućuje često na neobrađene ili prećutane istorijske kontekste, kritikuje nacionalističke i neofašističke tendencije u aktuelnoj politici. Poznat po svom oštrom peru, Miljenko Jergović je u nešto drugačijoj ulozi, publici Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske predstavio svoj, muški ugao, posmatranja ove izložbe na kojoj dominira ženska poetika.


Jergović je kazao da su na izložbi predstavljeni radovi britanskih umjetnica, koje nisu zaista Britanke nego migrantkinje koje su u Veliku Britaniju ušetale sa svih strana svijeta što je jako bitan element za njihove identitete i za njihova djela. Dodao je da s druge strane imamo jednu vrlo šarenu ekipu čije je šarenilo posljedica nekih posve drugih okolnosti. To šarenilo je posljedica Jugoslavije i vremena kojem je termin „naše“ značio nešto sasvim drugo nego što znači danas većini ljudi, pogotovo onima koji ne misle svojom glavom. Kazao je da iz njegove perspektive i perspektive poželjnog gledaoca ove izložbe to „naše“ trebalo bi i dalje biti ono „naše“, ne iz nekih političkih razloga nego iz razloga razumljivosti stvari, same teme i likovnog jezika izložbe, onoga što predstavlja ženskost ove izložbe.

Foto: Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske

Jergović je istakao da pored ove dvije grupe umjetnica postoji i jedna umjetnica koja sama po sebi predstavlja izuzetak i neku treću grupu. To je Margareta Kern koja je svojoj umjetničkoj bigrafiji zapravo britanska umjetnica, međutim ona je ipak Banjalučanka. Po svojim interesima, temama, po svom gotovo cjelokupnom pogledu na stvarnost i pogledu na svijet i umjetnost ona je zapravo naša umjetnica. Ili što bi se danas reklo regionalna, a nekad jugoslovenska, zbog toga što je njen cjelokupni interes vezan za taj svijet, prostor, za to vrijeme i to iskustvo. Izložba se sa njom i njenim radovima i otvara. Riječ je o maturskim haljinama. Miljenko Jergović smatra da su ti njeni radovi veoma važni ne samo kao umjetničko djelo, nego kao dokument. To je kao neka ironija na račun postmodernizma.

Foto: Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske

Jergović nas je proveo i kroz djelo britanske umjetnice Kler Strend. Njene fotografije obuhvataju obimna istaživanja, hladan humor i uvode u popularnu kulturu, krećući se od misterije i apsurda do pokušaja razumijevanja javnih opsesija. Predstavljene su fotografije djevojaka koje podražavaju poze nekadašnjih pripadnica grupe „Spice Girls“. Jergović se osvrnuo i na stvaralaštvo Sandre Dukić jedine umjetnice u Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske koja ima izražen feministički stav. Govorilo se i o Nives Kavurić Kurtović čiju umjetnost karakteristiše ponavljanje simboličkih elemenata poput ruku i nogu, te dezintegracija figura na površini slike. Prepoznatljivost njenog stila ogleda se u riječima ili rečenicama koje ispisuje po radu.

Foto: Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske

Bilo je veoma prijatno posmatrati izložbu u društvu Miljenka Jergovića. Svakako posjetite izložbu i pogledajte radove umjetnica o kojima nećemo govoriti da biste sami mogli da ih otkrijete.

Ostavite komentar..